6 redenen waarom wandelen goed voor je is

Ik wandel graag en eigenlijk best veel. Wanneer het lukt start ik de dag met een ochtendwandeling. Nu woon ik prachtig aan de bosrand en loop zo de Posbank op, een onderdeel van de Veluwezoom. Regelmatig kom ik wilde zwijnen, wilde paarden en af en toe een ree tegen. Zo’n mooie omgeving nodigt uit, maar een rondje door de wijk of het plaatselijke park is ook prima. Even frisse lucht opsnuiven, of dat nu de winterse vrieskou is of op dit moment een heerlijke lente lucht. Vogeltjes horen fluiten, het ruisen van de wind door de bomen. Het helpt me om weer helemaal klaar te zijn voor het volgende coachgesprek.

Waarom is juist wandelen zo gezond, en hoe gezond is het precies? De Amerikaanse arts Mike Evans verzamelde al het onderzoek naar deze vragen en maakte er een aansprekend filmpje. Zijn conclusie: dagelijks wandelen levert een drastische verbetering van de gezondheid op.

De 6 belangrijkste argumenten waarom wandelen geen tijdsverspilling is:

  1. Dagelijks minstens een half uurtje lopen, daar kan geen pil tegenop. Hart en longen worden er sterker van, je geheugen wordt beter. En het is heel goed voor je humeur. Met iemand samen lopen maakt het nog prettiger.
  2. Wandelen kan altijd. Gewoon je schoenen aantrekken en naar buiten gaan. Je lunch wandelend opeten. Een halte eerder uit de tram of bus stappen en het laatste stukje lopen. De trap naar de bovenste etage nemen in plaats van de lift.
  3. Wandelen is goed voor alles. Je conditie gaat er sterk op vooruit wanneer je dat dagelijks doet. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. Er gaat ook meer zuurstof naar je hoofd, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken. Je wordt daardoor ook creatiever.
  4. Voel je je opgejaagd, gestrest of ergens gefrustreerd over? Je hoeft niet meteen aan de mindfulness! Ga in je pauze een blokje om, niet door het winkelcentrum, dan krijg je nog meer prikkels, ga naar buiten, loop door de wijk, het park of het bedrijventerrein. Overal is wel groen en rust te vinden. Ga gewoon op ontdekkingstocht. En het gaat niet om de afstand, de snelheid, het presteren, juist niet! Het gaat om even loslaten wat er allemaal  moet, wat je dwars zit, proberen ‘in het moment te zijn’.
  5. Wandelen vermindert spanningen, boosheid, moeheid en verwarring. Tegelijkertijd verhoogt het je concentratie, energie, creativiteit en geluksgevoel. Het verbetert je geheugen en na een wandeling kun je betere beslissingen nemen en is multitasking (ontkomen we vaak niet aan in onze drukke bestaan) en planning gemakkelijker voor je.
  6. Als het lukt probeer dan minstens 1 x per week de natuur in te gaan en een flinke wandeling te maken. Lopen in de natuur is echt fijn. Die natuur oordeelt niet. Het geeft je een prettig gevoel en je gedachten kunnen de vrije loop gaan. Je hoeft lekker niets, alleen het ene been voor het andere zetten.

Heb je zin in een wandeling? Ons kennismakingsgesprek kunnen we al wandelend voeren. Een lekkere ronde om de bosvijver hier in het bos kan vaak zo verhelderend werken. Bel of mail me voor een afspraak.

< terug naar blog